Adolescence Paragraph with bangla meaning class 1-12

Adolescence Paragraph with bangla meaning class 1-12

Adolescence Paragraph for class 1-12 | Adolescence Paragraph for SSC & HSC

Paragraphing is an important subject for students of all classes especially English 1st and 2nd and we know it as paragraph writing in Bengali 2nd paper. So for you we have provided all the passages with Bengali for your learning convenience so that it is easy for you to learn or understand. Many of you HSC 2022 and HSC 2023 exams are knocking at your door. So today I have come up with a very important paragraph for you that is Adolescence Paragraph with bangla meaning class 1-12. 

Every student is looking for HSC Exam 2022 and 2023 Important Passing Tips. Today I have listed 100% common and important papers of upcoming HSC exam, SSC exam and JSC exam. To read the paragraphs from the HSC Exam Blog, click on the paragraph name below:


Adolescence Paragraph with bangla meaning class 1-12


Adolescence is a transitional period of physical and physiological development that occurs between childhood and adulthood. It is an important part of life. This is a really critical time in life. Adolescent girls and boys are very lively and float in the world of fantasy. So everything seems alive to them. That's why they will be wide. Adolescence can be a risky time. Unlimited freedom spells disaster for them. As a result, they go down the path of destruction without knowing the consequences. A teenager can be a young person who transitions from a child to an adult. They can become addicted to alcohol, cigarettes and alternative medicine which can cause serious diseases. They are also prone to sexual intercourse which leads them to intentional and unintentional crises or risks. Many of them face various adjustment and mental health problems. So, it is necessary to be very careful about all the things that can be life-threatening. It is also important to teach them that alcohol, cigarettes and other drugs can destroy their lives. Moreover, they should be given religious education along with general education.




বাংলা ২য় পত্রের অনুচ্ছেদ রচনা -  বয়ঃসন্ধিকাল অনুচ্ছেদ সকল শ্রেণির জন্য


বয়ঃসন্ধিকাল হল শারীরিক ও শারীরবৃত্তীয় বিকাশের একটি ক্রান্তিকাল যা শৈশব এবং যৌবনের মধ্যে ঘটে।এটি জীবনের একটি গুরুত্বপূর্ণ অংশ। এটি জীবনের সত্যিই একটি সংকটময় সময়। বয়ঃসন্ধিকালে মেয়ে ও ছেলেরা খুব প্রাণবন্ত এবং কল্পনার জগতে ভেসে বেড়ায়। তাই তাদের কাছে সবকিছু জীবন্ত মনে হয়। সেজন্য তারা চওড়া হবে। কৈশোর একটি ঝুঁকিপূর্ণ সময় হতে পারে। সীমাহীন স্বাধীনতা তাদের জন্য বিপর্যয় বয়ে আনে। যার ফলে তারা পরিণতি না জেনেই ধ্বংসের পথে নেমে আসে। একজন কিশোর একজন যুবক হতে পারে যে একজন শিশু থেকে একজন প্রাপ্তবয়স্কে রূপান্তরিত হয়। তারা অ্যালকোহল, সিগারেট এবং বিকল্প ওষুধে আসক্ত হতে পারে যা গুরুতর রোগের কারণ হতে পারে। তারা যৌন মিলনের জন্যও প্রবণ হয় যা তাদের ইচ্ছাকৃত এবং অনিচ্ছাকৃত সংকট বা ঝুঁকির দিকে নিয়ে যায়। তাদের অনেকেই বিভিন্ন সমন্বয় এবং মানসিক স্বাস্থ্য সমস্যার সম্মুখীন হয়। সুতরাং, জীবন-হুমকি হতে পারে এমন সমস্ত বিষয়ে খুব সতর্কতা অবলম্বন করা প্রয়োজন। তাদের শেখানোও গুরুত্বপূর্ণ যে অ্যালকোহল, সিগারেট এবং অন্যান্য মাদক তাদের জীবন ধ্বংস করতে পারে। তাছাড়া তাদের সাধারণ শিক্ষার পাশাপাশি ধর্মীয় শিক্ষা দিতে হবে।




Word Meaning - শব্দার্থ

Adolescence – কৌশোর বা বয়ঃসন্ধিকাল,physiological - শারীরবৃত্তীয়, Fantasy - উদ্ভট কল্পনা, Consequences - পরিণতি Stage – ধাপ, Critical – সংকটপূর্ণ Fantasy- কল্পনা, Disasters-বিপর্যয়, Unintentional- অনভিপ্রেত Intentional- অভিপ্রেত, Threaten- হুমকি দেয়া Threatening- হুমকি Religious- ধর্মীয়, Transitions - রূপান্তর



Adolescence Paragraph for Class 5,6,7,8


Adolescence is considered the spring which is a difficult time. This period lasts from twelve to nineteen, twenty two years which is the golden moment of life. This period is also the period of development of mental strength. In addition to the development of emotions, the child's imagination should be developed. This happens in all forms of beauty, and at the same time children adopt new and higher standards. Whatever happens in the future child, its full outline takes place during its teenage years. Boy dreams of earning money, earns money, thinks about life. Similarly, the child has a passion for poetry and art, he aims to achieve greatness in them and achieve their success because that is life. A teenage boy dreams of becoming a social reformer and leader, with these they move forward.




বয়ঃসন্ধিকাল অনুচ্ছেদ  (ক্লাস ৫-৮)


বয়ঃসন্ধিকালকে বসন্ত ধরা হয় যা একটি কঠিন সময় । এই সময়কাল বারো থেকে উনিশ, বাইশ বছর স্থায়ী হয় যেটা হলো জীবনের গোল্ডেন মোমেন্ট । এই সময়টি মানসিক শক্তির বিকাশের সময়কালও। আবেগের বিকাশের পাশাপাশি শিশুর কল্পনাশক্তির বিকাশ ঘটাতে হবে। এটি সব ধরণের সৌন্দর্যে ঘটে এবং একই সময়ে শিশুরা নতুন এবং উচ্চতর মান গ্রহণ করে।ভবিষ্যত সন্তানের মধ্যে যাই ঘটুক না কেন, তার সম্পূর্ণ রূপরেখা তার কিশোর বয়সে ঘটে। ছেলে টাকা রোজগারের স্বপ্ন দেখে, টাকা রোজগার করে, জীবন নিয়ে ভাবে। একইভাবে, শিশুর কবিতা এবং শিল্পের প্রতি অনুরাগ রয়েছে, সে তাদের মধ্যে মহত্ত্ব অর্জন এবং তাদের সাফল্য অর্জনের লক্ষ্য রাখে কারণ এটাই জীবন। একটি কিশোর ছেলে সমাজ সংস্কারক ও নেতা হওয়ার স্বপ্ন দেখে, এগুলো নিয়েই তারা এগিয়ে যাচ্ছে।

Adolescence Paragraph in 200 words for SSC & HSC


A person has to go through various stages in his life to become an adult. Adolescence is a very important stage for them. It occurs after childhood and before adulthood. That is, its range is thirteen to eighteen years. It is the period of human growth and development. Some attitudinal changes such as physical, mental and emotional changes occur during this time, so it is quite a vulnerable time where the social context has a strong influence. According to psychologists, this stage of human development is the most vulnerable period. If not managed properly, it can lead to many unwanted and undesirable complications. Many teenagers become addicted to alcohol and other drugs. They also engage in sexual relationships that may have a negative or positive impact on their future well-being. Teenagers are not able to understand many difficult subjects easily. This disability can make them vulnerable to sexual exploitation and high-risk behaviors. Therefore, adolescents depend on their families, their communities, schools, health services and their workplaces to learn a wide range of skills that can help them cope with the stressors they face. In short, we can say that adolescence is the period that shapes the future of life for girls and boys. It is a time of preparation for adulthood.




বয়ঃসন্ধিকাল অনুচ্ছেদ এইচএসসি বা এসএসসি পরীক্ষার্থীদের জন্য


একজন মানুষকে প্রাপ্তবয়স্ক হওয়ার জন্য তার জীবনের বিভিন্ন ধাপ অতিক্রম করতে হয়। বয়ঃসন্ধিকাল তাদের জন্য খুবই গুরুত্বপূর্ণ একটি পর্যায়। এটি শৈশবের পরে এবং প্রাপ্তবয়স্ক হওয়ার আগে ঘটে। অর্থাৎ এর পরিসর তেরো থেকে আঠারো বছর। এটি মানুষের বৃদ্ধি এবং বিকাশের সময়কাল। কিছু দৃষ্টিভঙ্গিগত পরিবর্তন যেমন শারীরিক, মানসিক এবং মানসিক পরিবর্তন এই সময়ে ঘটে, তাই এটি বেশ দুর্বল সময় যেখানে সামাজিক প্রেক্ষাপটের একটি শক্তিশালী প্রভাব রয়েছে। মনোবিজ্ঞানীদের মতে, মানব বিকাশের এই পর্যায়টি সবচেয়ে দুর্বল সময়। সঠিকভাবে পরিচালিত না হলে, এটি অনেক অবাঞ্ছিত এবং অবাঞ্ছিত জটিলতার কারণ হতে পারে। অনেক কিশোর-কিশোরী অ্যালকোহল এবং অন্যান্য মাদকে আসক্ত হয়ে পড়ে। তারা এমন যৌন সম্পর্কেও জড়িত থাকে যা তাদের ভবিষ্যতের সুস্থতার উপর নেতিবাচক বা ইতিবাচক প্রভাব ফেলতে পারে। কিশোর-কিশোরীরা অনেক কঠিন বিষয় সহজে বুঝতে সক্ষম নয়। এই অক্ষমতা তাদের যৌন শোষণ এবং উচ্চ-ঝুঁকিপূর্ণ আচরণের জন্য দুর্বল করে তুলতে পারে। অতএব, কিশোর-কিশোরীরা তাদের পরিবার, তাদের সম্প্রদায়, স্কুল, স্বাস্থ্য পরিষেবা এবং তাদের কর্মক্ষেত্রের উপর নির্ভর করে বিস্তৃত দক্ষতা শিখতে যা তাদের মুখোমুখি হওয়া চাপের সাথে মোকাবিলা করতে সাহায্য করতে পারে। সংক্ষেপে, আমরা বলতে পারি যে বয়ঃসন্ধিকাল হল সেই সময়কাল যা মেয়েদের এবং ছেলেদের জীবনের ভবিষ্যত গঠন করে। এটি প্রাপ্তবয়স্ক হওয়ার জন্য প্রস্তুতির সময়।





বাংলা ২য় পত্রের সারাংশ এবং সারমর্ম :


কোন মন্তব্য নেই

Be alert before spamming comments.

Blogger দ্বারা পরিচালিত.