Globalization Paragraph in 100,120,150,200,250,300 words for JSC, SSC and HSC

Globalization Paragraph in 100,120,150,200,250,300 words for JSC, SSC and HSC


Globalization Paragraph for JSC, SSC and HSC

Dear student friends, today we bring Globalization Paragraph for JSC, SSC and HSC level students. I have also described how you can easily write a paragraph on globalization. Here you will find the bad effects and good effects of globalization, the advantages and disadvantages of globalization. This lesson will help you learn basic concepts about globalization.


You know the problem of globalization of Bangladesh and India. This problem is very acute in these countries. After reading the passage on globalization you should be able to answer the following questions:

  • What is globalization?
  • What are the benefits of globalization?
  • What are the disadvantages of globalization?
  • How does globalization affect our native culture and society?
  • How can we make our world a better place?

Globalization Paragraph in 150 words for Class 5,6,7,8

Globalization has become a buzzword in today's world. It is a process of expanding global trade by creating a borderless market. Globalization has many advantages. The world has come closer. Now, we can instantly learn what is happening in the farthest corner of the world and travel to any country in the shortest possible time. The countries of the world are like families in a village. People of the world can easily exchange their happiness and sorrows, emotions with each other. Thus we have conquered distance and time. When a country is in trouble, other countries can immediately come to its aid. But globalization also has some drawbacks. In the name of globalization, capitalist countries are exploiting poor countries and enjoying more benefits. It also affects our native culture. Our native culture is getting western culture day by day by watching satellite channels. However, we can make our world a better place by fostering an environment of mutual understanding and cooperation through globalization.

ক্লাস 5,6,7,8 এর জন্য 150 শব্দে বিশ্বায়ন অনুচ্ছেদ


বিশ্বায়ন আজকের বিশ্বে একটি গুঞ্জন হয়ে উঠেছে। এটি একটি সীমান্তহীন বাজার যা বিশ্ব বাণিজ্য সম্প্রসারণের একটি প্রক্রিয়া। বিশ্বায়নের অনেক সুবিধা রয়েছে। পৃথিবী কাছাকাছি এসেছে। এখন, আমরা তাৎক্ষণিকভাবে বিশ্বের দূরতম কোণে কী ঘটছে তা শিখতে পারি এবং সবচেয়ে কম সময়ে যেকোনো দেশে ভ্রমণ করতে পারি। পৃথিবীর দেশগুলো একটি গ্রামের পরিবারের মতো। পৃথিবীর মানুষ সহজেই একে অপরের সাথে তাদের সুখ-দুঃখ, আবেগ বিনিময় করতে পারে। এভাবে আমরা দূরত্ব ও সময়কে জয় করেছি। যখন একটি দেশ সমস্যায় পড়ে তখন অন্যান্য দেশ তাৎক্ষণিকভাবে তার সাহায্যে এগিয়ে আসতে পারে। কিন্তু বিশ্বায়নেরও কিছু ত্রুটি রয়েছে। বিশ্বায়নের নামে পুঁজিবাদী দেশগুলো দরিদ্র দেশগুলোকে শোষণ করে বেশি সুবিধা ভোগ করছে। এটি আমাদের দেশীয় সংস্কৃতিকেও প্রভাবিত করে। স্যাটেলাইট চ্যানেল দেখে আমাদের দেশীয় সংস্কৃতি দিন দিন পাশ্চাত্যের সংস্কৃতি পাচ্ছে। যাইহোক, আমরা বিশ্বায়নের মাধ্যমে পারস্পরিক বোঝাপড়া এবং সহযোগিতার পরিবেশ গড়ে তোলার মাধ্যমে আমাদের বিশ্বকে একটি ভাল জায়গা করে তুলতে পারি।

Globalization Paragraph in 240 words for HSC

Globalization originally referred to the expansion of trade and commerce between countries but has now encompassed many other areas of life. People can now travel anywhere with low immigration barriers and communicate with anyone staying anywhere within seconds. The people of the world have come so close to each other that they live like a family in a global village. They are like next-door neighbours. Globalization has helped capitalist countries by providing global markets while people in developing countries are getting jobs in these countries. The latest information technology and improved transportation have accelerated the process of globalization. Globalization has many advantages. People can easily reach out for help and support from people all over the world. They can learn about the latest scientific, medical and technological advancements in any part of the world and avail these benefits. They can work together for a better world. On the other hand, many people believe that globalization is a threat to national cultural identity because different cultures are interacting and creating a world culture although this is not an unmixed blessing. If globalization is compared to a ship, the developed countries are on the upper deck while the underdeveloped countries are on the lower deck with very inadequate food, clothing, shelter, health care, education, entertainment or any other needs. What's more, cultural aggression in the name of globalization will sap the vitality of our own culture and traditions, values ​​and customs etc.

এইচএসসির জন্য 240 শব্দে বিশ্বায়ন অনুচ্ছেদ


বিশ্বায়ন হচ্ছে মূলত বিশ্বের দেশগুলির মধ্যে ব্যবসা-বাণিজ্যের সম্প্রসারণকে বুঝানো হয়েছিল কিন্তু এখন এটি জীবনের অন্যান্য অনেক ক্ষেত্রকে অন্তর্ভুক্ত করেছে। লোকেরা এখন অভিবাসন জটিলটা এড়িয়ে যে কোনও জায়গায় ভ্রমণ করতে পারে এবং সেকেন্ডের মধ্যে যে কোনও জায়গায় অবস্থানকারী কারও সাথে যোগাযোগ করতে পারে। বিশ্বের মানুষ একে অপরের এত কাছাকাছি এসেছে যে তারা একটি গ্লোবাল ভিলেজে তথা একটি পরিবারের মতো বসবাস করে। তারা পাশের প্রতিবেশীর মতো। বিশ্বায়ন পুঁজিবাদী দেশগুলিকে বৈশ্বিক বাজার সরবরাহ করে সাহায্য করেছে যখন উন্নয়নশীল দেশের লোকেরা এই দেশে চাকরি পাচ্ছে। সর্বশেষ তথ্যপ্রযুক্তি এবং উন্নত পরিবহন বিশ্বায়নের প্রক্রিয়াকে ত্বরান্বিত করেছে। বিশ্বায়নের অনেক সুবিধা রয়েছে। মানুষ সহজেই সারা বিশ্বের মানুষের কাছ থেকে সাহায্য এবং সমর্থনের জন্য পৌঁছাতে পারে। তারা বিশ্বের যেকোনো প্রান্তে সর্বশেষ বৈজ্ঞানিক, চিকিৎসা এবং প্রযুক্তিগত অগ্রগতি সম্পর্কে জানতে এবং এই সুবিধাগুলি পেতে পারে। তারা একটি উন্নত বিশ্বের জন্য একসঙ্গে কাজ করতে পারেন. অন্যদিকে, অনেক লোক বিশ্বাস করে যে বিশ্বায়ন জাতীয় সাংস্কৃতিক পরিচয়ের জন্য হুমকি কারণ বিভিন্ন সংস্কৃতি মিথস্ক্রিয়া করছে এবং একটি বিশ্ব সংস্কৃতি তৈরি করছে যদিও এটি একটি অমিশ্র আশীর্বাদ নয়। যদি বিশ্বায়নকে একটি জাহাজের সাথে তুলনা করা হয়, উন্নত দেশগুলি উপরের ডেকে যেখানে অনুন্নত দেশগুলি খুব অপর্যাপ্ত খাদ্য, বস্ত্র, বাসস্থান, স্বাস্থ্যসেবা, শিক্ষা, বিনোদন বা অন্য যেকোন প্রয়োজনের সাথে নিম্ন ডেকে রয়েছে। আরও কী, বিশ্বায়নের নামে সাংস্কৃতিক আগ্রাসন আমাদের নিজস্ব সংস্কৃতি ও ঐতিহ্য, মূল্যবোধ ও প্রথা ইত্যাদির প্রাণশক্তিকে ক্ষতবিক্ষত করবে।


কোন মন্তব্য নেই

Be alert before spamming comments.

Blogger দ্বারা পরিচালিত.