Importance of Education Tour in Student Life / Education Tour Paragraph For JSC/SSC/HSC

 
Importance of Education Tour in Student Life / Education Tour Paragraph For JSC/SSC/HSC

Importance of Education Tour in Student Life / Education Tour Paragraph

Education Tour Paragraph for SSC/HSC


Educational tours are very important for the overall development of a student. Through this, they get an opportunity to learn from their own experience and the experience of others. When a student visits a historical place and learns about the history of that place, it feels like he is witnessing historical events with his own eyes. We also learn from the mistakes of historical figures. Bangladesh has a unique gift of nature with beautiful forests, Cox's Bazar beaches, the enchanting hills of Bandarban, the beauty of Kuakata, also amazing places like St. Martin's which is the best travel destination for a student. Our country has hundreds of places known for architecture, climate, scenery, environment, history, development, art, culture, music, dance, religion and fauna. Then, there are the learning seats, which can look fancy. Reading books on Science, Commerce, Arts, Medicine, Management, Computer, Education, Law, Engineering, History, Architecture etc. creates a bookworm. To become enlightened citizens for a better global system, we should encourage educational tours in our schools and colleges and thus develop the personality of young boys and girls. Educational tours also give us pleasure. It breaks the monotony of life and fills the mind with joy. Moreover, travel teaches patience, and is good training for success in life's struggles.

ছাত্রজীবনে শিক্ষা সফরের গুরুত্ব / শিক্ষা সফর অনুচ্ছেদ

একজন শিক্ষার্থীর সার্বিক বিকাশের জন্য শিক্ষা সফর খুবই গুরুত্বপূর্ণ। এর মাধ্যমে তারা নিজেদের অভিজ্ঞতা এবং অন্যদের অভিজ্ঞতা থেকে শেখার সুযোগ লাভ করে। একজন ছাত্র যখন কোনো ঐতিহাসিক স্থান পরিদর্শন করে এবং সেই স্থানের ইতিহাস সম্পর্কে জানতে পারে, তখন মনে হয় সে নিজের চোখে ঐতিহাসিক ঘটনা প্রত্যক্ষ করছে। ঐতিহাসিক ব্যক্তিদের ভুল থেকেও আমরা শিক্ষা গ্রহণ করি। কাশ্মীর উপত্যকা থেকে কন্যাকুমারী এবং পূর্বে কচ্ছ থেকে কালিম্পং পর্যন্ত, আমাদের দেশে স্থাপত্য, জলবায়ু, দৃশ্য, পরিবেশ, ইতিহাস, উন্নয়ন, শিল্প, সংস্কৃতি, সঙ্গীত, নৃত্য, ধর্ম এবং প্রাণীজগতের জন্য পরিচিত শত শত স্থান রয়েছে। তারপর, শেখার আসন আছে, যা অভিনব দেখতে হতে পারে।বিজ্ঞান, বাণিজ্য, কলা, চিকিৎসা, ব্যবস্থাপনা, কম্পিউটার, শিক্ষা, আইন, প্রকৌশল, ইতিহাস, স্থাপত্য ইত্যাদি বিষয়ের বই পড়লে বইয়ের পোকা তৈরি হয়। একটি উন্নত বৈশ্বিক ব্যবস্থার জন্য আলোকিত নাগরিক হওয়ার জন্য, আমাদের উচিত আমাদের স্কুল ও কলেজে শিক্ষামূলক সফরকে উৎসাহিত করা এবং এভাবে তরুণ ছেলে ও মেয়েদের ব্যক্তিত্ব বিকাশ করা। শিক্ষা সফরও আমাদের আনন্দ দেয়। এটা জীবনের একঘেয়েমি ভেঙ্গে মনকে আনন্দে ভরিয়ে দেয়। তাছাড়া, ভ্রমণ ধৈর্য শেখায়, এবং জীবনের সংগ্রামে সাফল্যের জন্য একটি ভাল প্রশিক্ষণ।

Education Tour Paragraph for SSC/HSC

Educational tours are very important for the overall development of a student. Through this, they get an opportunity to learn from their own experience and the experience of others. When a student visits a historical place and learns about the history of that place, it feels like he is witnessing historical events with his own eyes. We also learn from the mistakes of historical figures. From Kashmir Valley to Kanyakumari and east from Kutch to Kalimpong, our country has hundreds of places known for architecture, climate, scenery, environment, history, development, art, culture, music, dance, religion and fauna. Then, there are the learning seats, which can look fancy. Reading books on Science, Commerce, Arts, Medicine, Management, Computer, Education, Law, Engineering, History, Architecture etc. creates a bookworm. To become enlightened citizens for a better global system, we should encourage educational tours in our schools and colleges and thus develop the personality of young boys and girls. Educational tours also give us pleasure. It breaks the monotony of life and fills the mind with joy. Moreover, travel teaches patience, and is good training for success in life's struggles.

ছাত্রজীবনে শিক্ষা সফরের গুরুত্ব / শিক্ষা সফর অনুচ্ছেদ

একজন শিক্ষার্থীর সার্বিক বিকাশের জন্য শিক্ষা সফর খুবই গুরুত্বপূর্ণ। এর মাধ্যমে তারা নিজেদের অভিজ্ঞতা এবং অন্যদের অভিজ্ঞতা থেকে শেখার সুযোগ লাভ করে।

একজন ছাত্র যখন কোনো ঐতিহাসিক স্থান পরিদর্শন করে এবং সেই স্থানের ইতিহাস সম্পর্কে জানতে পারে, তখন মনে হয় সে নিজের চোখে ঐতিহাসিক ঘটনা প্রত্যক্ষ করছে। ঐতিহাসিক ব্যক্তিদের ভুল থেকেও আমরা শিক্ষা গ্রহণ করি।

বাংলাদেশে রয়েছে প্রকৃতির অনন্য উপহার সুন্দর বন, কক্সবাজার সমুদ্র সৈকত, বান্দরবানের মনোমুগ্ধকর পাহাড়, কুয়াকাটার সৌন্দর্য্য, এছাড়াও সেন্ট মার্টিনের মত অসাধারণ জায়গা যা একজন শিক্ষার্থীর জন্য ভ্রমনের সেরা স্থান।  আমাদের দেশে স্থাপত্য, জলবায়ু, দৃশ্য, পরিবেশ, ইতিহাস, উন্নয়ন, শিল্প, সংস্কৃতি, সঙ্গীত, নৃত্য, ধর্ম এবং প্রাণীজগতের জন্য পরিচিত শত শত স্থান রয়েছে। তারপর, শেখার আসন আছে, যা অভিনব দেখতে হতে পারে।

বিজ্ঞান, বাণিজ্য, কলা, চিকিৎসা, ব্যবস্থাপনা, কম্পিউটার, শিক্ষা, আইন, প্রকৌশল, ইতিহাস, স্থাপত্য ইত্যাদি বিষয়ের বই পড়লে বইয়ের পোকা তৈরি হয়। একটি উন্নত বৈশ্বিক ব্যবস্থার জন্য আলোকিত নাগরিক হওয়ার জন্য, আমাদের উচিত আমাদের স্কুল ও কলেজে শিক্ষামূলক সফরকে উৎসাহিত করা এবং এভাবে তরুণ ছেলে ও মেয়েদের ব্যক্তিত্ব বিকাশ করা।

শিক্ষা সফরও আমাদের আনন্দ দেয়। এটা জীবনের একঘেয়েমি ভেঙ্গে মনকে আনন্দে ভরিয়ে দেয়। তাছাড়া, ভ্রমণ ধৈর্য শেখায়, এবং জীবনের সংগ্রামে সাফল্যের জন্য একটি ভাল প্রশিক্ষণ।



একটি মন্তব্য পোস্ট করুন

Be alert before spamming comments.

নবীনতর পূর্বতন

Sponsored