Etiquette and Manners Paragraph for Class 6 - 10 | JSC | SSC | HSC (PDF)

Etiquette and Manners Paragraph for Class 6 - 10 | JSC | SSC | HSC
 

Etiquette and Manners Paragraph for Class 6 - 10 | JSC | SSC | HSC


Paragraphing is an important subject for students of all classes especially English 1st and 2nd and we know it as paragraph writing in Bengali 2nd paper. So for you we have provided all the passages with Bengali for your learning convenience so that it is easy for you to learn or understand. Many of you HSC 2022 and HSC 2023 exams are knocking at your door. So today's paragraph for you is Etiquette and Manners Paragraph for Class 6 - 10, JSC, SSC, HSC for all classes. You can download PDF and images as well.


Etiquette and Manners Paragraph for class 5,6,7,8,9

Good manners are important for considering the feelings of others and being a person others will like and respect. The word 'etiquette' is derived from a French word meaning rules of proper behavior in society. The term 'manners' refers to behavior considered polite in a particular society or culture. Although there is a relationship between manners and etiquette, there is definitely a difference between them. Etiquette is a code of polite behavior based on social acceptance and propriety. On the other hand, etiquette is polite behavior that reflects an attitude of consideration, kindness and respect towards others. Etiquette can be good or bad. We learn manners and etiquette in childhood from our parents, family and various institutions like schools, colleges or professional organizations. Additionally, a company has rules of conduct that we must follow. Because we are social beings and must consider the impact of our behavior on others. Again, etiquette and manners in Bangladesh are not like other countries of the world. They are very important in all areas of life. They play a great role in maintaining order and peace in life. If these are not followed in the society or in the institution, chaotic and chaotic environment prevails. Everyone in society dislikes or hates an uncivilized person. Such people stumble at every stage of life and cannot progress in life.



Etiquette-and-Manners-Paragraph-for-class-5-6-7-8-9


5,6,7,8,9 শ্রেণীর জন্য শিষ্টাচার এবং শিষ্টাচার অনুচ্ছেদ


অন্যদের অনুভূতি বিবেচনা করার জন্য এবং অন্যরা পছন্দ করবে এবং সম্মান করবে এমন একজন ব্যক্তি হওয়ার জন্য ভাল আচরণ গুরুত্বপূর্ণ। 'শিষ্টাচার' শব্দটি একটি ফরাসি শব্দ থেকে এসেছে যার অর্থ সমাজে সঠিক আচরণের নিয়ম। 'শিষ্টাচার' শব্দটি একটি নির্দিষ্ট সমাজ বা সংস্কৃতিতে ভদ্র বিবেচিত আচরণকে বোঝায়। যদিও শিষ্টাচার এবং শিষ্টাচারের মধ্যে একটি সম্পর্ক রয়েছে, তবে তাদের মধ্যে অবশ্যই একটি পার্থক্য রয়েছে। শিষ্টাচার হল সামাজিক গ্রহণযোগ্যতা এবং প্রাপ্যতার উপর ভিত্তি করে ভদ্র আচরণের একটি কোড। অন্যদিকে, শিষ্টাচার হল ভদ্র আচরণ যা অন্যদের প্রতি বিবেচনা, দয়া এবং সম্মানের মনোভাব প্রতিফলিত করে। শিষ্টাচার ভালো বা খারাপ হতে পারে। আমরা শৈশবে আমাদের বাবা-মা, পরিবার এবং স্কুল, কলেজ বা পেশাদার সংস্থার মতো বিভিন্ন প্রতিষ্ঠান থেকে শিষ্টাচার এবং শিষ্টাচার শিখি। উপরন্তু, একটি কোম্পানির আচরণের নিয়ম রয়েছে যা আমাদের অবশ্যই অনুসরণ করতে হবে। কারণ আমরা সামাজিক জীব এবং অন্যদের উপর আমাদের আচরণের প্রভাব বিবেচনা করতে হবে। আবার বাংলাদেশে শিষ্টাচার ও আচার-আচরণ পৃথিবীর অন্যান্য দেশের মতো নয়। তারা জীবনের সব ক্ষেত্রে খুব গুরুত্বপূর্ণ. তারা জীবনের শৃঙ্খলা ও শান্তি বজায় রাখতে একটি মহান ভূমিকা পালন করে। সমাজে বা প্রতিষ্ঠানে এগুলো অনুসরণ করা না হলে বিশৃঙ্খল ও বিশৃঙ্খল পরিবেশ বিরাজ করে। সমাজের সবাই একজন অসভ্য ব্যক্তিকে অপছন্দ বা ঘৃণা করে। এই ধরনের লোকেরা জীবনের প্রতিটি পর্যায়ে হোঁচট খায় এবং জীবনে উন্নতি করতে পারে না।

Etiquette and good manners for SSC & HSC


Etiquette and good manners are ways of showing consideration, care and respect for others. Etiquette means rules of proper behavior in society. On the other hand the word 'Achar' means polite behavior. So both the words have a relation. But there is a difference in behavior. Etiquette is a code of polite behavior based on social acceptance. Manners are behaviors that reflect an attitude of consideration, care, respect, and kindness toward others. They have a great role to play in maintaining order and peace in our lives. They help us build better relationships with the people around us. Humans are social creatures. So they have to follow some social norms. They should be considerate of others in their behavior. In social life we ​​have to be multiplied by this quality. It indicates the uniqueness of man from other animals. Good behavior is one of the best qualities of human character. It creates mutual harmony among people. Without it human love can never win. It makes the life of the society beautiful. People can do a lot in the world by showing good behavior. I can get people's love. It increases our credibility in society. Moreover, the door of leadership in the society opens. As a result, there is an opportunity to do great things. It is an eternal truth that the best place to learn manners and good manners is the family. It is an eternal truth that children always love imitation. That is, they try to learn from what they see, be it good or bad. This is why it is important for family elders to be polite so that children can learn politeness in a natural way. A child's future success and failure depends on this family education. Etiquette and manners make our social life peaceful. They promote harmony among people. So we all have to be manners which can only be obtained through manners. As the saying goes, "God meets with politeness, Satan meets with rudeness."

Etiquette-and-good-manners-for-SSC-HSC

শিষ্টাচার এবং উত্তম আচার-ব্যবহার অনুচ্ছেদ বাংলা ২য় পত্র


শিষ্টাচার এবং ভাল আচরণ হল অন্যদের প্রতি বিবেচনা, যত্ন এবং সম্মান দেখানোর উপায়। শিষ্টাচার মানে সমাজে সঠিক আচরণের নিয়ম। অন্যদিকে 'আচার' শব্দের অর্থ ভদ্র আচরণ। সুতরাং উভয় শব্দের একটি সম্পর্ক আছে। কিন্তু আচরণে পার্থক্য আছে। শিষ্টাচার সামাজিক গ্রহণযোগ্যতার উপর ভিত্তি করে ভদ্র আচরণের একটি কোড। শিষ্টাচার হল এমন আচরণ যা অন্যদের প্রতি বিবেচনা, যত্ন, সম্মান এবং দয়ার মনোভাব প্রতিফলিত করে। আমাদের জীবনে শৃঙ্খলা ও শান্তি বজায় রাখার জন্য তাদের বিরাট ভূমিকা রয়েছে। তারা আমাদের চারপাশের লোকেদের সাথে আরও ভালো সম্পর্ক গড়ে তুলতে সাহায্য করে। মানুষ সামাজিক জীব। তাই তাদের কিছু সামাজিক নিয়ম মেনে চলতে হবে। তাদের আচরণে অন্যদের বিবেচনা করা উচিত। সামাজিক জীবনে আমাদেরকে এই গুনে গুনান্নীত হতে হবে । এটি অন্যান্য প্রাণীদের থেকে মানুষের অনন্যতা নির্দেশ করে। উত্তম আচরণ মানুষের চরিত্রের অন্যতম শ্রেষ্ঠ গুণ। এটি মানুষের মধ্যে পারস্পরিক সম্প্রীতি সৃষ্টি করে। তা ছাড়া মানুষের ভালোবাসা কখনো জয়ী হতে পারে না। এটি সমাজের জীবনকে সুন্দর করে তোলে। ভালো ব্যবহার দেখিয়ে মানুষ পৃথিবীতে অনেক কিছু করতে পারে। মানুষের ভালোবাসা পেতে পারি। এটা সমাজে আমাদের বিশ্বাসযোগ্যতা বাড়ায়। তাছাড়া সমাজে নেতৃত্বের দরজা খুলে যায়। ফলে দারুণ কিছু করার সুযোগ রয়েছে। এটা চিরন্তন সত্য যে, শিষ্টাচার ও উত্তম আচার-আচরণ শেখার সবচেয়ে সেরা স্থান হলো পরিবার। এটি একটি চিরন্তন সত্য যে শিশুরা সবসময় অনুকরণ পছন্দ করে। অর্থাৎ তারা যা দেখে তা শেখার চেষ্টা করে সেটা ভাল হোক কিংবা খারাপ। এই কারণেই পরিবারের বড়দের নম্র হওয়া গুরুত্বপূর্ণ যাতে শিশুরা স্বাভাবিক উপায়ে ভদ্রতা শিখতে পারে। একটি শিশুর ভবিষ্যতের সাফল্য এবং ব্যর্থতা এই পারিবারিক শিক্ষার উপর নির্ভর করে। শিষ্টাচার ও আচার-আচরণ আমাদের সামাজিক জীবনকে শান্তিময় করে তোলে। তারা মানুষের মধ্যে সম্প্রীতি প্রচার করে। তাই আমাদের সবাইকে শিষ্টাচার হতে হবে যা একমাত্র আদবের মাধ্যমে পাওয়া যায় ।  একটি প্রবাদে আছে, "আদবের মাধ্যমে খোদা মিলে, বেয়াদবিতে হয় শয়তান ।"



কোন মন্তব্য নেই

Be alert before spamming comments.

Blogger দ্বারা পরিচালিত.