Discipline Paragraph 100 to 300 Words for Class 6-10 & HSC

Discipline-Paragraph-100-to-300-Words-for-Class-6-10-HSC

 

Discipline Paragraph 100 to 300 Words for Class 6-10 & HSC


Discipline Paragraph in 100 words


Discipline is a way or method of teaching people to follow certain rules and regulations. The main purpose of discipline is to restrain people from acts of disobedience and negligence and to bring them under a rule. Discipline is very important in people's academic, personal and professional life. It enhances the concentration and skills of students and working professionals. Disciplined children are more dedicated to their studies and behave more responsibly. Discipline inspires people's confidence and instills a sense of being respected and heard. Discipline can control the behavior of both humans and animals. It makes them more intelligent, responsible and accountable towards their own behavior.

Discipline-Paragraph-in-100-words


শৃঙ্খলা অনুচ্ছেদ বা রচনা ১০০ শব্দে


শৃঙ্খলা মানুষকে কিছু নিয়ম ও কানুন অনুসরণ করতে শেখানোর একটি উপায় বা পদ্ধতি । শৃঙ্খলার মূল উদ্দেশ্য হল মানুষকে অবাধ্যতা ও অবহেলার কাজ থেকে বিরত রাখা এবং একটি নিয়মের মধ্যে আনা । মানুষের একাডেমিক, ব্যক্তিগত ও পেশাগত জীবনে শৃঙ্খলা খুবই গুরুত্বপূর্ণ। এটি ছাত্রদের এবং কর্মরত পেশাদারদের ঘনত্ব এবং দক্ষতা বৃদ্ধি করে। সুশৃঙ্খল শিশুরা তাদের পড়াশোনার প্রতি আরও নিবেদিত এবং আরও দায়িত্বশীল আচরণ করে। শৃঙ্খলা মানুষের আত্মবিশ্বাসকে অনুপ্রাণিত করে এবং সম্মানিত ও শোনার অনুভূতিকে জাগ্রত করে । শৃঙ্খলা মানুষ এবং প্রাণী উভয়ের আচরণ নিয়ন্ত্রণ করতে পারে। এটি তাদের নিজেদের আচরণের প্রতি আরও বুদ্ধিমান, দায়িত্বশীল এবং দায়বদ্ধ করে তোলে।

Discipline Paragraph in 120 words


A discipline is an act of teaching people or oneself to follow appropriate rules and regulations for a specific goal or purpose. Timely routine tasks can also be considered a discipline. Waking up every morning is an act of discipline; Not talking while eating is an act of discipline and not missing your class is also an act of discipline.It keeps a person in control and makes him more goal oriented and progressive. Moreover, a disciplined person can handle complex situations in an organized manner. He never disobeys his elders and always behaves politely. Discipline shapes a person's future. It makes life easy and brings success and respect in all aspects.

শৃঙ্খলা অনুচ্ছেদ বা রচনা ১২০ শব্দে


একটি শৃঙ্খলা একটি নির্দিষ্ট লক্ষ্য বা উদ্দেশ্যের জন্য উপযুক্ত নিয়ম এবং প্রবিধান অনুসরণ করতে লোকেদের বা নিজেকে শেখানোর একটি কাজ। সময়মত রুটিন কাজগুলিকেও একটি শৃঙ্খলা হিসাবে বিবেচনা করা যেতে পারে। প্রতিদিন সকালে ঘুম থেকে ওঠা শৃঙ্খলার একটি কাজ; খাওয়ার সময় কথা না বলা একটি শৃঙ্খলার কাজ এবং আপনার ক্লাস মিস না করাও শৃঙ্খলার একটি কাজ। শৃঙ্খলা একজন ব্যক্তিকে নিয়ন্ত্রণে রাখে এবং তাকে আরও লক্ষ্য ভিত্তিক এবং প্রগতিশীল করে তোলে। তদুপরি, একজন সুশৃঙ্খল ব্যক্তি একটি সংগঠিত পদ্ধতিতে জটিল পরিস্থিতি পরিচালনা করতে পারেন। তিনি কখনই তার বড়দের অবাধ্য হন না এবং সর্বদা ভদ্র আচরণ করেন। শৃঙ্খলা একজন ব্যক্তির ভবিষ্যত গঠন করে। এটি জীবনকে সহজ করে তোলে এবং সমস্ত দিক থেকে সাফল্য এবং সম্মান নিয়ে আসে।

Discipline Paragraph in 150-160 words


Discipline is the obedience to a set of rules with a specific objective in mind. Discipline is essential in student life. An undisciplined student can never succeed in his studies. With discipline comes responsibility and with responsibility comes effort. A well-planned and disciplined effort that makes a student competitive and excels. Discipline is most important to succeed in life. Discipline should be followed in life and daily work. responsible for the discipline we see today. It is a discipline to have people patiently wait their turn at the doctor's clinic. Similarly, waiting patiently in a long line at the bank is also an act of discipline; An example of an imposed discipline is preventing passengers from carrying prohibited items on an aircraft. Without order there would have been chaos and disorder all around. So we have to be maintain discipline in every section of our life.

শৃঙ্খলা অনুচ্ছেদ বা রচনা ১৫০ শব্দে


শৃঙ্খলা হল একটি নির্দিষ্ট উদ্দেশ্য মাথায় রেখে নিয়মের একটি সেটের আনুগত্য। ছাত্রজীবনে শৃঙ্খলা অপরিহার্য। শৃঙ্খলাহীন ছাত্র কখনোই তার পড়াশোনায় সফল হতে পারে না। শৃঙ্খলার সাথে দায়িত্ব আসে এবং দায়িত্বের সাথে প্রচেষ্টা আসে। একটি সুপরিকল্পিত এবং সুশৃঙ্খল প্রচেষ্টা যা একজন শিক্ষার্থীকে প্রতিযোগিতামূলক এবং উৎকর্ষ সাধন করে। জীবনে সফল হওয়ার জন্য শৃঙ্খলা সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ। জীবন ও দৈনন্দিন কাজে শৃঙ্খলা মেনে চলতে হবে। আমরা আজ যে শৃঙ্খলা দেখি তার জন্য দায়ী। ডাক্তারের ক্লিনিকে লোকেদের ধৈর্য ধরে তাদের পালা অপেক্ষা করা একটি শৃঙ্খলা। একইভাবে, ব্যাংকে দীর্ঘ লাইনে ধৈর্য ধরে অপেক্ষা করাও একটি শৃঙ্খলার কাজ; আরোপিত শৃঙ্খলার একটি উদাহরণ হল যাত্রীদের একটি বিমানে নিষিদ্ধ জিনিসপত্র বহন করা থেকে বিরত রাখা। আদেশ না থাকলে চারিদিকে বিশৃঙ্খলা ও বিশৃঙ্খলা সৃষ্টি হতো। তাই আমাদের জীবনের প্রতিটি ক্ষেত্রে শৃঙ্খলা বজায় রাখতে হবে ।

Discipline Paragraph in 200 words


Discipline means following certain rules and regulations which we need very much. People live in a society and the society must be disciplined to maintain law and order. To maintain peace and harmony, everyone must follow the rules and regulations announced. This act of following a set of rules for a specific purpose is called discipline. It is very necessary for everyone in every field of life. Students, professionals, housewives all should lead a disciplined life to be successful in their respective fields. The habit of practicing discipline should be developed from childhood. With discipline, one can be progressive and successful. Without discipline, they will find it difficult to plan and act. An unruly person has potential but lacks attention to work. For example, a disciplined student does not regularly miss lectures and studies; On the other hand, an undisciplined student does not pay attention during lectures and picks up the book a few days before the exam. It is not difficult to assume that disciplined students will perform better academically. Discipline is also important in professional life. A disciplined employee will always be appreciated by the employer and will achieve success in his career.

শৃঙ্খলা অনুচ্ছেদ বা রচনা ২০০ শব্দে


শৃঙ্খলা মানে নির্দিষ্ট নিয়ম-কানুন মেনে চলা যা আমাদের খুবই প্রয়োজন । মানুষ একটি সমাজে বাস করে এবং সমাজকে আইনশৃঙ্খলা রক্ষার জন্য শৃঙ্খলাবদ্ধ হতে হবে। শান্তি ও সম্প্রীতি বজায় রাখতে সকলকে ঘোষিত নিয়ম-কানুন মেনে চলতে হবে। একটি নির্দিষ্ট উদ্দেশ্যে নিয়মের একটি সেট অনুসরণ করার এই কাজকে বলা হয় শৃঙ্খলা। জীবনের প্রতিটি ক্ষেত্রে এটি প্রত্যেকের জন্য খুবই প্রয়োজনীয়। শিক্ষার্থী, পেশাজীবী, গৃহিণী সকলেরই নিজ নিজ ক্ষেত্রে সফল হওয়ার জন্য একটি সুশৃঙ্খল জীবনযাপন করা উচিত। শৈশব থেকেই শৃঙ্খলা চর্চার অভ্যাস গড়ে তুলতে হবে। শৃঙ্খলার সাথে, একজন প্রগতিশীল এবং সফল হতে পারে। শৃঙ্খলা ছাড়া, তাদের পরিকল্পনা করা এবং কাজ করা কঠিন হবে। একজন অনিয়ন্ত্রিত ব্যক্তির সম্ভাবনা আছে কিন্তু কাজের প্রতি তার মনোযোগ নেই। উদাহরণস্বরূপ, একজন সুশৃঙ্খল ছাত্র নিয়মিত বক্তৃতা এবং পড়াশোনা মিস করে না; অন্যদিকে, একজন শৃঙ্খলাহীন ছাত্র লেকচারের সময় মনোযোগ দেয় না এবং পরীক্ষার কয়েকদিন আগে বইটি তুলে নেয়। এটা অনুমান করা কঠিন নয় যে সুশৃঙ্খল শিক্ষার্থীরা একাডেমিকভাবে ভাল পারফর্ম করবে। পেশাগত জীবনেও শৃঙ্খলা গুরুত্বপূর্ণ। একজন সুশৃঙ্খল কর্মচারী সর্বদা নিয়োগকর্তার দ্বারা প্রশংসিত হবে এবং তার কর্মজীবনে সাফল্য অর্জন করবে।

Discipline Paragraph or Essay in 250 words


Discipline is very important in life without it there would be disorganization all around. Imagine what would happen if people refused to obey the rules. Students will not go to school, and even if they do, the classrooms will be too noisy for teaching.Think, people are driving recklessly on the road without obeying the traffic signals. What if we don't agree? If we have no responsibility, what will the policemen do? Wouldn't that be scary? To keep the society orderly we must come in order. A well-ordered society is a blessing for a nation.

It is true that a bit of discipline goes a long way in building a progressive society. A society without discipline is like an unguided missile. It leads to the destruction of the society.

Not only the society but also the happiness and peace of a family depends on the discipline of the members. Behavior and discipline of family members is also important. Just imagine the family members doing whatever they want, it won't be a big problem for the family? Can they earn and run the family?

What if mom wakes up early and refuses to cook food? Won't he leave the family hungry and vulnerable? What if children refuse to listen to their parents? Won't it endanger their safety and well-being? Discipline is essential for everyone, whether young, middle-aged or old. It makes your life convenient for yourself and others. So we have to follow discipline in every case. A disorderly society or nation can never reach the pinnacle of progress or progress.

শৃঙ্খলা অনুচ্ছেদ বা রচনা ২৫০ শব্দে


জীবনে শৃঙ্খলা খুবই গুরুত্বপূর্ণ  এটি  না থাকলে চারিদিকে অব্যবস্থাপনা হতো। মানুষ যদি নিয়ম-কানুন মানতে অস্বীকার করে তাহলে কী ঘটবে তা কল্পনা করুন। শিক্ষার্থীরা স্কুলে যাবে না, এবং এমনকি যদি তারা যায়, শ্রেণীকক্ষগুলি পাঠদানের জন্য খুব কোলাহলপূর্ণ হবে।

মনে করুন, ট্রাফিক সিগন্যাল না মেনে মানুষ রাস্তায় বেপরোয়া গাড়ি চালাচ্ছেন। আমরা যদি না মানি? আমাদের যদি কোন দায়-দায়িত্ব না থাকে তো পুলিশ সদস্যরা কি করবে ? এটা কি ভীতিকর হবে না? সমাজকে সুশৃঙ্খল রাখতে আমাদেরকে অবশ্যই শৃঙ্খলার মধ্যে আসতে হবে । একটি সুশৃঙ্খল সমাজ একটি জাতির জন্য আর্শীবাদ ।

এটা সত্য যে, একটু সুশৃঙ্খল একটি প্রগতিশীল সমাজ গঠনে বিশাল ভুমিকা রাখে । শৃঙ্খলাবিহীন সমাজ একটি অনির্দেশিত ক্ষেপণাস্ত্রের মতো। এটা সমাজকে ধ্বংসের দিকে নিয়ে যায় ।

শুধু সমাজ নয়, একটি পরিবারের সুখ-শান্তিও নির্ভর করে সদস্যদের শৃঙ্খলার ওপর। পরিবারের সদস্যদের আচার-আচরণ এবং শৃঙ্খলাও গুরত্বপূর্ণ । শুধু কল্পনা করুন পরিবারের লোকজন যার যেমন ইচ্ছে তেমন করছে, এতে করে পরিবারের জন্য বড় ধরনের সমস্যা হবে না? তারা কি উপার্জন করে সংসার চালাতে পারবে?

মা যদি তাড়াতাড়ি ঘুম থেকে ওঠে এবং খাবার রান্না করতে অস্বীকার করে তবে কী হবে? সে কি পরিবারকে ক্ষুধার্ত ও অরক্ষিত রাখবে না? বাচ্চারা যদি তাদের বাবা-মায়ের কথা শুনতে অস্বীকার করে? এটা কি তাদের নিরাপত্তা ও মঙ্গলকে বিপন্ন করবে না? যুবক, মধ্যবয়সী বা বয়স্ক সকলের জন্যই শৃঙ্খলা অপরিহার্য। এটি আপনার জীবনকে নিজের এবং অন্যদের জন্য সুবিধাজনক করে তোলে। তাই আমাদের প্রতিটা ক্ষেত্রে শৃঙ্খলা মেনে চলতে হবে । একটি উশৃঙ্খল সমাজ বা জাতি কখনো প্রগতিশীল বা উন্নতীর শিখরে পৌছাতে পারে না ।

কোন মন্তব্য নেই

Be alert before spamming comments.

Blogger দ্বারা পরিচালিত.