A Day Labourer paragraph for class 6-12 | SSC,HSC

A Day Labourer paragraph for class 6-12 | SSC,HSC

A Day Labourer paragraph for class 6-12 | SSC,HSC  


  • Who is the day laborer?
  • What does he usually do?
  • What kind of life does he usually live?
  • How does he feel if he earns more?
  • What happens to his family when he can't find work?

A Day Labourer paragraph for class 6

A day laborer is a person who performs manual labor for others to earn his living. He is generally known to people for his hard work. He lived a very poor life. He is usually found in all kinds of jobs that require hard work. He has no financial support and no luxuries in life. If he doesn't get work, he spends his days in trouble. He cannot buy food. He usually wears a torn and dirty shirt. He is unable to send his children to school due to lack of money. A day laborer is needed in our society. Even though they work hard or do dirty work, their work is very beneficial to the society. So, we should not neglect them. We should all be kind and humane towards him.


একজন দিন মজুর অনুচ্ছেদ রচনা - ৬ষ্ঠ শ্রেণি

দিনমজুর হল এমন একজন ব্যক্তি যিনি তার জীবিকা নির্বাহের জন্য কায়িক শ্রম করেন। তিনি সাধারণত তার কঠোর পরিশ্রমের জন্য মানুষের কাছে পরিচিত। তিনি অত্যন্ত দরিদ্র জীবনযাপন করেন। তাকে সাধারণত কঠোর পরিশ্রমের প্রয়োজন এমন সব ধরণের কাজে পাওয়া যায়। তার কোনো আর্থিক স্বচ্ছলতা নেই এবং জীবনে কোনো বিলাসিতা নেই।  কাজ না পেলে কষ্টে দিন কাটে তার। সে খাবার কিনতে পারে না। তাকে সাধারণত একটি ছেঁড়া এবং নোংরা শার্ট পরতে হয়। টাকার অভাবে সন্তানদের স্কুলে পাঠাতে পারে না। আমাদের সমাজে একজন দিনমজুরের প্রয়োজন। যদিও তারা কঠোর পরিশ্রম করে বা নোংরা কাজ করে তবুও তাদের কাজ সমাজের জন্য খুবই উপকারী। সুতরাং, আমাদের তাদের অবহেলা করা উচিত নয়। তার প্রতি আমাদের সকলের সদয় ও মানবিক হওয়া উচিত।

A Day Labourer paragraph for class 7


A day laborer is a person who performs manual labor for his livelihood. He is generally known to people for his hard work. He lived a very poor life. He is usually found in all kinds of jobs that require hard work. He has no financial solvency and no luxuries in life. If he doesn't get work, he spends his days in trouble. He cannot buy food.He borrows money from a rich man to buy food. He usually wears a torn and dirty shirt. He is unable to send his children to school due to lack of money. A day laborer is needed in our society. Even though they work hard or do dirty work, their work is very beneficial to the society. So, we should not neglect them.

একজন দিন মজুর অনুচ্ছেদ রচনা - ৭ম শ্রেণি

দিনমজুর হল একজন ব্যক্তি যিনি তার জীবিকার জন্য কায়িক শ্রম করেন। তিনি সাধারণত তার কঠোর পরিশ্রমের জন্য মানুষের কাছে পরিচিত। তিনি অত্যন্ত দরিদ্র জীবনযাপন করতেন। তিনি সাধারণত কঠোর পরিশ্রমের প্রয়োজন এমন সব ধরণের চাকরিতে পাওয়া যায়। তার কোনো আর্থিক স্বচ্ছলতা নেই এবং জীবনে কোনো বিলাসিতা নেই। কাজ না পেলে কষ্টে দিন কাটে তার। সে খাবার কিনতে পারে না।

তিনি খাবার কেনার জন্য একজন ধনী ব্যক্তির কাছ থেকে টাকা ধার করেন। তিনি সাধারণত একটি ছেঁড়া এবং নোংরা শার্ট পরেন। টাকার অভাবে সন্তানদের স্কুলে পাঠাতে পারছেন না তিনি। আমাদের সমাজে একজন দিনমজুরের প্রয়োজন। যদিও তারা কঠোর পরিশ্রম করে বা নোংরা কাজ করে তবুও তাদের কাজ সমাজের জন্য খুবই উপকারী। সুতরাং, আমাদের তাদের অবহেলা করা উচিত নয়।

A Day Labourer paragraph for class 8

A day laborer is a person who performs manual labor for others to earn his living. He is generally known to people for his hard work. He lived a very poor life. He does not know how to read and write. He lives in a small hut or slum. He is usually found in all kinds of jobs that require hard work. He has to earn his living by carrying heavy loads or cutting soil or planting trees or doing agricultural work etc. A day laborer earns a small daily income to feed himself and his family. He has no financial support and no luxuries in life. He wants to work only to earn money, to feed himself and his family. If he doesn't get work, he spends his days in trouble. He cannot buy food. He borrows money from a rich man to buy food. He usually wears a torn and dirty shirt. He is unable to send his children to school due to lack of money. So her children are engaged as child laborers. A day laborer is needed in our society. Even though they work hard or do dirty work, their work is very beneficial to the society. So, we should not neglect them. We should all be kind and humane towards him.

একজন দিন মজুর অনুচ্ছেদ রচনা - ৮ম শ্রেণি


একজন দিনমজুর হল একজন ব্যক্তি যিনি তার জীবিকা নির্বাহের জন্য অন্যদের জন্য কায়িক শ্রম করেন। তিনি সাধারণত তার কঠোর পরিশ্রমের জন্য মানুষের কাছে পরিচিত। তিনি অত্যন্ত দরিদ্র জীবনযাপন করতেন। সে পড়তে ও লিখতে জানে না। তিনি একটি ছোট কুঁড়েঘর বা বস্তিতে থাকেন। তিনি সাধারণত কঠোর পরিশ্রমের প্রয়োজন এমন সব ধরণের চাকরিতে পাওয়া যায়। তাকে ভারী বোঝা বহন করে বা মাটি কেটে বা গাছ লাগিয়ে বা কৃষি কাজ করে জীবিকা নির্বাহ করতে হয়। একজন দিনমজুর নিজের এবং তার পরিবারের খাবারের জন্য দৈনিক সামান্য আয় করে। তার কোনো আর্থিক সহায়তা নেই এবং জীবনে কোনো বিলাসিতা নেই। তিনি কাজ করতে চান শুধুমাত্র অর্থ উপার্জনের জন্য, নিজের এবং তার পরিবারের খাওয়ানোর জন্য। কাজ না পেলে কষ্টে দিন কাটে তার। সে খাবার কিনতে পারে না। তিনি খাবার কেনার জন্য একজন ধনী ব্যক্তির কাছ থেকে টাকা ধার করেন। তিনি সাধারণত একটি ছেঁড়া এবং নোংরা শার্ট পরেন। টাকার অভাবে সন্তানদের স্কুলে পাঠাতে পারছেন না তিনি। তাই তার সন্তানরা শিশু শ্রমিক হিসেবে নিয়োজিত রয়েছে। আমাদের সমাজে একজন দিনমজুরের প্রয়োজন। যদিও তারা কঠোর পরিশ্রম করে বা নোংরা কাজ করে তবুও তাদের কাজ সমাজের জন্য খুবই উপকারী। সুতরাং, আমাদের তাদের অবহেলা করা উচিত নয়। তার প্রতি আমাদের সকলের সদয় ও মানবিক হওয়া উচিত।


A Day Labourer paragraph for class 9

A day laborer is a person who performs manual labor in various fields every day. He just works hard for his daily living. Generally, he has no land or property of his own due to which he has to work hard. He gives his manual labor to others to earn some money. He has to work hard in different fields or sectors. Every day he gets up early to go to work. He has to work hard in different fields or sectors. Every day he gets up early to go to work. He has to work from dawn to dusk. At the end of the day he gets his wages. Sometimes he earns well due to which his family can eat well. It makes him happy. But many times it is not regular due to lack of work. Then he and his family had to suffer a lot and even starve. Suffering is his daily companion. Besides, many misbehave with them. But the service of a day laborer is very necessary and valuable for us and our society. Considering these, the government should take steps so that he can live a humane and decent life.

একজন দিন মজুর অনুচ্ছেদ রচনা - ৯ম শ্রেণি


একজন দিনমজুর হল একজন ব্যক্তি যিনি প্রতিদিন বিভিন্ন ক্ষেত্রে কায়িক শ্রম করেন। তিনি কেবল তার দৈনন্দিন জীবনযাপনের জন্য কঠোর পরিশ্রম করেন। সাধারণত, তার নিজের কোন জমি বা সম্পত্তি নেই যার কারণে তাকে কঠোর পরিশ্রম করতে হয় । সে তার কায়িক শ্রম দেয় অন্যদের কিছু অর্থ উপার্জনের জন্য। তাকে বিভিন্ন ক্ষেত্র বা সেক্টরে কঠোর পরিশ্রম করতে হয়। প্রতিদিন সে কাজে যেতে তাড়াতাড়ি উঠে। তাকে বিভিন্ন ক্ষেত্র বা সেক্টরে কঠোর পরিশ্রম করতে হয়। প্রতিদিন সে কাজে যেতে তাড়াতাড়ি উঠে। তাকে ভোর থেকে সন্ধ্যা পর্যন্ত কাজ করতে হয়। দিন শেষে তার মজুরি পায়।মাঝে মাঝে তিনি ভাল উপার্জন করেন যার কারণে তার পরিবার ভাল খেতে পারে । এটা তাকে খুশি করে। কিন্তু অনেক সময় কাজের অভাবে নিয়মিত হয় না। তারপর তাকে এবং তার পরিবারকে অনেক কষ্ট করতে হয়েছে এমনকি অনাহারে থাকতে হয়েছে। দুর্ভোগ তার নিত্যদিনের সঙ্গী। এছাড়া অনেকেই তাদের সাথে দুর্ব্যবহার করে। কিন্তু একজন দিনমজুরের সেবা আমাদের এবং আমাদের সমাজের জন্য খুবই প্রয়োজনীয় এবং মূল্যবান। এসব বিবেচনা করে সরকারকে পদক্ষেপ নিতে হবে যাতে তিনি মানবিক ও শালীন জীবনযাপন করতে পারেন।

A Day Labourer paragraph for class 11-12


A day laborer is an unskilled person who does some tedious work. Generally, a day laborer is a strong person because his work style is stronger than his skills. A day laborer is usually engaged in agricultural construction work. He earns his living by manual labor. A day laborer usually lives in a slum with his family members and leads a very miserable life. He wakes up early in the morning and goes out in search of work. He works from morning to evening following the instructions of his employer. At the end of the day Ne gets his wages and goes to the market to buy some food for his family members. He is not able to run the family with education or medical facilities. A day laborer lives an honest life despite being a low income person. His work is in great demand during the harvest season. At that time he was well paid for his work. But if there is little work, he and his family have to starve. A day laborer's service is important but he is not paid or properly remunerated. We should sympathize with them. So we should give him his due at the right time and help him if necessary.

একজন দিন মজুর অনুচ্ছেদ রচনা - একাদশ-দ্বাদশ শ্রেণি


একজন দিনমজুর হল একজন অদক্ষ ব্যক্তি যে কিছু ক্লান্তিকর কাজ করে। সাধারণত, একজন দিনমজুর একজন শক্তিশালী ব্যক্তি কারণ তার কাজের ধরন তার দক্ষতার চেয়ে শক্তিশালী। একজন দিনমজুর সাধারণত কৃষি নির্মাণ কাজে নিয়োজিত থাকে। কায়িক পরিশ্রম করে জীবিকা নির্বাহ করেন। একজন দিনমজুর সাধারণত তার পরিবারের সদস্যদের সাথে একটি বস্তিতে থাকে এবং অত্যন্ত দুঃখজনক জীবনযাপন করে। খুব ভোরে ঘুম থেকে উঠে কাজের সন্ধানে বের হয় সে। তিনি তার নিয়োগকর্তার নির্দেশ অনুসরণ করে সকাল থেকে সন্ধ্যা পর্যন্ত কাজ করেন। দিন শেষে নে তার মজুরি পায় এবং তার পরিবারের সদস্যদের জন্য কিছু খাবার কিনতে বাজারে যায়। লেখাপড়া বা চিকিৎসা সুবিধা দিয়ে সংসার চালাতে পারছেন না তিনি। একজন দিনমজুর স্বল্প আয়ের মানুষ হওয়া সত্ত্বেও সৎ জীবনযাপন করে। ফসল কাটার মৌসুমে তার কাজের ব্যাপক চাহিদা থাকে। সেই সময় তিনি তার কাজের জন্য ভাল বেতন পেতেন। কিন্তু সামান্য কাজ না থাকলে তাকে ও তার পরিবারকে অনাহারে থাকতে হয়। একজন দিনমজুরের সেবা গুরুত্বপূর্ণ কিন্তু সে বেতন বা উপযুক্ত পারিশ্রমিক পায় না। তাদের প্রতি আমাদের সহানুভূতিশীল হওয়া উচিত। তাই আমাদের উচিত তাকে তার প্রাপ্য যথাসময়ে বুঝিয়ে দেওয়া এবং প্রয়োজনে তাকে সহযোগিতা করা ।



A Day Labourer paragraph 250-300 words

By day laborer we mean the person who works in exchange of daily money who has to work hard to earn. He earns money by the sweat of his body. He is healthy, strong and robust. He used to live in a slum with his family and lead an inhumane life. He is usually engaged in agriculture or construction work. He works from morning to evening as per his employer's instructions. He wakes up early in the morning and goes out in search of work. In the evening he gets his wages. Then he went to the market and bought the necessary items and returned home. He has pleasure and pain. He enjoys substantial earnings. Failure to do so fills his mind with pain. The life of a day laborer is very difficult, he has to run his family with great difficulty. He often works in a very poor working environment. Sometimes he has to do risky work. But he is not properly remunerated for such work. Sometimes day laborers have to work in very bad weather. He has to feed his family if he can't find work anywhere. When he fell ill, he and his family were devastated. It is true that a day laborer provides an important service to the society. His contributions to the development of the country are many. So we should show due respect to a day laborer and help him in his work, paying his wages on time.


বাংলা ২য় পত্রের সারাংশ এবং সারমর্ম :

কোন মন্তব্য নেই

Be alert before spamming comments.

Blogger দ্বারা পরিচালিত.