Paragraph On The Life Of A Farmer For Class 6,7,8,9,10,12

A farmer or The life of a farmer 

paragraph For Class 6,7,8,9,10,12



A farmer is one whose profession is agriculture. He is the most common figure in our country. Basically, he is the main force of the economy. He is called the father of food production. But they are devaluated. Without his role, our country cannot go ahead. 


A farmer or The life of a farmer paragraph (200 words)

A farmer gets up early in the morning and then goes to the field to work. He works in the field all day long and procedures different kinds of crops. When a farmer produces a good harvest, he enjoys a happy life with his family. His face beams with joy. But when he cannot produce a good harvest, he enjoys a miserable life.

The person who works in the form of lands for growing various agricultural products is a farmer. Usually, he lives in a village. A farmer is a very important person in the country. He grows and provides food for the people of our country. Therefore, we call him the father of food production. But they are heavily devalued. He gets up early in the morning from the bed. Then he takes a pair of bullocks and plows to cultivate his land.

He works hard on his land. In our country, farmers lead a very miserable life. If he is able to produce good crops, his face beams with joy. On the contrary, if he fails to grow, his sorrows know no bounds. Most farmers in our country live under the poverty level. They live from hand to mouth. Bangladesh is mainly an agricultural country. Her prosperity depends on the development of agriculture. That is why I cannot think of her without a farmer. Therefore, his prevalent phase ought to be upgraded to reach his life at a standard level.


কৃষক অনুচ্ছেদ বাংলা ২য় পত্র ২৫০ শব্দের

তিনি একজন কৃষক যিনি বিভিন্ন কৃষি পণ্য চাষের জন্য জমি আকারে কাজ করেন। সাধারণত, কৃষক একটি গ্রামে বাস করে। একজন কৃষক দেশের একজন অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ ব্যক্তি এবং তাকে দেশের মানুষের সম্মান করা উচিত। কিন্তু আমরা তার জন্য ব্যতিক্রম করি, তাকে তার ন্যায্য অংশ থেকে বঞ্চিত করি এবং তার সাথে খারাপ ব্যবহার করি।

তিনি আমাদের দেশের মানুষের জন্য বৃদ্ধি এবং খাদ্য সরবরাহ করেন, তাই আমরা তাকে খাদ্য উৎপাদনের জনক বলি। কিন্তু তারা ব্যাপকভাবে অবমূল্যায়ন করা হয়. একজন কৃষক খুব ভোরে বিছানা ছেড়ে উঠেন। তারপর তিনি তার জমি চাষ করার জন্য এক জোড়া বলদ এবং একটি লাঙ্গল নিয়েছিলেন।

তিনি তার জমিতে কঠোর পরিশ্রম করেছেন। আমাদের দেশে কৃষকরা খুবই দুর্বিষহ জীবনযাপন করে। ভালো ফলন পেয়ে তিনি খুবই খুশি। উল্টো তার দুঃখের সীমা নেই। আমাদের দেশের অধিকাংশ কৃষক দারিদ্র্যসীমার নিচে বাস করে যা খুবই দুঃখজনক। তারা হাত থেকে মুখ পর্যন্ত বাস করে। বাংলাদেশ মূলত একটি কৃষিপ্রধান দেশ। এর সমৃদ্ধি নির্ভর করে কৃষির উন্নয়নের ওপর। তাই আমরা কৃষক ছাড়া ভাবতে পারি না।

তাই সরকারের উচিত কৃষকদের যত্ন নেওয়া, তাদের সাহায্য করা, তাদের ঋণ দেওয়া যাতে তারা ভালো ফসল ফলাতে পারে এবং দেশকে এগিয়ে নিয়ে যেতে পারে।

তাই তার জীবনকে আদর্শ পর্যায়ে নিয়ে আসার জন্য তার প্রচলিত অবস্থাকে উন্নত করা উচিত।


A farmer or The life of a farmer paragraph (100 words)

A farmer is one who works all day to produce a variety of crops. She works from morning to evening. When a farmer reaps a good harvest, he enjoys a happy life with his family. Her face lit up with joy. But when he cannot produce a good harvest, he enjoys a miserable life.

A person who works in the form of land for cultivation of various agricultural products is a farmer. Usually, he lives in a village. A farmer is a very important person in the country. He provides growth and food for the people of our country. That is why we call him the father of food production. But they are widely underestimated.

কৃষক অনুচ্ছেদ বাংলা ২য় পত্র ১০০ শব্দের

একজন কৃষক হল সেই ব্যক্তি যিনি সারাদিন কাজ করে বিভিন্ন ধরনের ফসল উৎপাদন করেন। সে সকাল থেকে সন্ধ্যা পর্যন্ত কাজ করে। একজন কৃষক যখন ভালো ফসল কাটে, তখন সে তার পরিবারের সঙ্গে সুখী জীবন উপভোগ করে। তার মুখ আনন্দে উজ্জ্বল হয়ে উঠল। কিন্তু যখন সে ভালো ফসল ফলাতে পারে না, তখন সে দুর্বিষহ জীবন উপভোগ করে।

যে ব্যক্তি বিভিন্ন কৃষি পণ্য চাষের জন্য জমি আকারে কাজ করেন তিনি একজন কৃষক। সাধারণত, তিনি একটি গ্রামে থাকেন। একজন কৃষক দেশের অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ ব্যক্তি। তিনি আমাদের দেশের মানুষের জন্য বৃদ্ধি এবং খাদ্য প্রদান করেন। তাই তাকে আমরা খাদ্য উৎপাদনের জনক বলি। কিন্তু তারা ব্যাপকভাবে অবমূল্যায়ন করা হয়.

A farmer or The life of a farmer paragraph (150 words)


A farmer is a person who works all day to produce a variety of crops. She works from morning to evening. When a farmer reaps a good harvest, he enjoys a happy life with his family. Her face lit up with joy. But when he cannot produce a good harvest, he enjoys a miserable life.

A farmer is a very important person in the country. He provides growth and food for the people of our country. That is why we call him the father of food production.

More than 80 percent of the people are directly or indirectly involved in agriculture. Our economy is also largely dependent on it. Thus, in the development of the national economy, farmers should be helped by agricultural subsidies by the government. They should be encouraged to use tractors instead of plows. They should be taught modern farming methods. In this way the beautiful life of farmers can be developed.

কৃষক অনুচ্ছেদ বাংলা ২য় পত্র ১৫০ শব্দের

একজন কৃষক এমন একজন ব্যক্তি যিনি সারাদিন কাজ করে বিভিন্ন ধরনের ফসল উৎপাদন করেন। সে সকাল থেকে সন্ধ্যা পর্যন্ত কাজ করে। একজন কৃষক যখন ভালো ফসল কাটে, তখন সে তার পরিবারের সঙ্গে সুখী জীবন উপভোগ করে। তার মুখ আনন্দে উজ্জ্বল হয়ে উঠল। কিন্তু যখন সে ভালো ফসল ফলাতে পারে না, তখন সে দুর্বিষহ জীবন উপভোগ করে।

একজন কৃষক দেশের অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ ব্যক্তি। তিনি আমাদের দেশের মানুষের জন্য বৃদ্ধি এবং খাদ্য প্রদান করেন। তাই তাকে আমরা খাদ্য উৎপাদনের জনক বলি।

দেশের ৮০ শতাংশের বেশি মানুষ প্রত্যক্ষ বা পরোক্ষভাবে কৃষির সঙ্গে জড়িত। আমাদের অর্থনীতিও অনেকাংশে এর ওপর নির্ভরশীল। সুতরাং, জাতীয় অর্থনীতির বিকাশে, সরকার কর্তৃক কৃষি ভর্তুকি দিয়ে কৃষকদের সহায়তা করা উচিত। লাঙ্গলের পরিবর্তে ট্রাক্টর ব্যবহারে উৎসাহিত করা উচিত। তাদেরকে আধুনিক কৃষি পদ্ধতি শেখাতে হবে। এভাবে কৃষকদের সুন্দর জীবন গড়ে উঠতে পারে।


A farmer or The life of a farmer paragraph (300 words)

A farmer is a person who works all day to produce a variety of crops. She works from morning to evening. When a farmer reaps a good harvest, he enjoys a happy life with his family. Her face lit up with joy. But when he cannot produce a good harvest, he enjoys a miserable life.

A farmer is a very important person in the country. He provides growth and food for the people of our country. That is why we call him the father of food production. A farmer who provides food for the people of a country and works for the people of the country, we never think about how bad a life he has to live.

 

More than 80 percent of the people are directly or indirectly involved in agriculture. Our economy is also largely dependent on it. Thus, in the development of the national economy, farmers should be assisted by the government with agricultural subsidies. The use of tractors instead of plows should be encouraged. They need to be taught modern farming methods. In this way, the beautiful life of farmers can be developed.

 

The government of the country should encourage them and provide financial support for their work. Through their cooperation, the country's crop production will increase and the country will become export-oriented. We should encourage farmers to make the country export-oriented. The economic development of a country depends on increasing its production and exports rather than its imports. So the government has to be active in this matter. We have to work to take the country forward.


কৃষক অনুচ্ছেদ বাংলা ২য় পত্র ২৫০ শব্দের


একজন কৃষক এমন একজন ব্যক্তি যিনি সারাদিন কাজ করে বিভিন্ন ধরনের ফসল উৎপাদন করেন। সে সকাল থেকে সন্ধ্যা পর্যন্ত কাজ করে। একজন কৃষক যখন ভালো ফসল কাটে, তখন সে তার পরিবারের সঙ্গে সুখী জীবন উপভোগ করে। তার মুখ আনন্দে উজ্জ্বল হয়ে উঠল। কিন্তু যখন সে ভালো ফসল ফলাতে পারে না, তখন সে দুর্বিষহ জীবন উপভোগ করে।

একজন কৃষক দেশের অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ ব্যক্তি। তিনি আমাদের দেশের মানুষের জন্য বৃদ্ধি এবং খাদ্য প্রদান করেন। তাই তাকে আমরা খাদ্য উৎপাদনের জনক বলি। যে কৃষক একটি দেশের মানুষের জন্য খাদ্য জোগান এবং দেশের মানুষের জন্য কাজ করে, আমরা কখনই ভাবি না যে তাকে কতটা খারাপ জীবনযাপন করতে হবে।

৮০ শতাংশের বেশি মানুষ প্রত্যক্ষ বা পরোক্ষভাবে কৃষির সঙ্গে জড়িত। আমাদের অর্থনীতিও অনেকাংশে এর ওপর নির্ভরশীল। সুতরাং, জাতীয় অর্থনীতির উন্নয়নে, কৃষকদেরকে সরকার কর্তৃক কৃষি ভর্তুকি দিয়ে সহায়তা করা উচিত। লাঙ্গলের পরিবর্তে ট্রাক্টর ব্যবহারে উৎসাহিত করতে হবে। তাদের আধুনিক চাষ পদ্ধতি শেখানো দরকার। এভাবে কৃষকদের সুন্দর জীবন গড়ে উঠতে পারে।

দেশের সরকারের উচিত তাদের উৎসাহিত করা এবং তাদের কাজে আর্থিক সহায়তা দেওয়া। তাদের সহযোগিতায় দেশের ফসল উৎপাদন বৃদ্ধি পাবে এবং দেশ রপ্তানিমুখী হবে। দেশকে রপ্তানিমুখী করতে কৃষকদের উৎসাহিত করতে হবে। একটি দেশের অর্থনৈতিক উন্নয়ন নির্ভর করে তার আমদানির চেয়ে উৎপাদন ও রপ্তানি বৃদ্ধির ওপর। তাই এ ব্যাপারে সরকারকে সক্রিয় হতে হবে। দেশকে এগিয়ে নিতে কাজ করতে হবে।

সুতরাং, জাতীয় অর্থনীতির উন্নতির জন্য, কৃষকদের বৈজ্ঞানিক পদ্ধতিতে ফসল উৎপাদন করার পদ্ধতি শেখানো উচিত। কৃষকদের জীবনের উন্নতি ঘটাতে সরকারের উচিত সহজ শর্তে ভর্তুকি এবং ঋণ প্রদান করা। আমাদের সমাজে একজন কৃষককে নিচু শ্রেণিভুক্ত হিসেবে ধরে নেয়া হয়। কিন্তু বস্তুতঃ একজন আদর্শ কৃষক দেশের সম্পদ। সে দেশের অর্থনীতিতে যথেষ্ট অবদান রাখে। আমাদের উচিত সমন্বিত পদক্ষেপ গ্রহণের মাধ্যমে তাদের সার্বিক অবস্থার উন্নয়ন সাধন করা।




Read More Paragraph:

Paragraph or Speech on “Birthday Party Celebration

A day labourer | Paragraph

A bus stand | Paragraph

A Birthday Party | Paragraph

A book fair | Paragraph

কোন মন্তব্য নেই

Be alert before spamming comments.

Blogger দ্বারা পরিচালিত.